Kérdés:

Hogyan tudok tesztet létrehozni?

(Utolsó szerkesztés: 2019. március 8., péntek, 08:20)
Válasz:
1. Kérdésbank, tesztkérdések létrehozása

Egy adott kurzushoz tartozó kérdésbankot az Adminisztráció blokkon belüli Kurzus kezelése rész Kérdésbank opciójával tudjuk szerkeszteni. A kérdésbankon belül a kérdéseket úgynevezett kategóriákban tároljuk. A kérdéskategóriákat az Adminisztráció blokkon belüli Kurzus kezelése rész Kérdésbank opciójának Kategória elemével tudjuk felvinni, illetve ugyanitt lehet a meglévőket szerkeszteni.

A kérdésbank kérdéseit az Adminisztráció blokkon belüli Kurzus kezelése rész Kérdésbank opciójának Kérdések elemével tudjuk felvinni, illetve ugyanitt lehet a meglévőket szerkeszteni.

A megjelenő felületen ki kell választanunk a lenyíló lista segítségével, hogy melyik kérdéskategória alá szeretnénk az új kérdést felvinni, majd az Új kérdés létrehozása… gombra kattintva a felbukkanó panelen belül ki kell választanunk a kérdés típusát.

2. Kérdéstípusok

A Moodle rendszer alap esetben a következő kérdéstípusokat kínálja:

  • Automatikus kiértékelés:
    • Beépített válaszos (kitöltő): szövegkörnyezetbe ágyazottan a hiányzó részeknél szövegmezőn keresztül begépelve vagy lenyíló listában felkínált válaszlehetőségekből kiválasztva adható a válasz.
    • Egyszerű számításos: a rendszer adott feltételek mellett szabadon megválasztja a forrásadatokat, amelyekkel a tanulónak számolnia kell, és kikalkulálja a rendszerben rögzített, megadott képlet alapján a várt eredményt.
    • Feleletválasztós: egy adott kérdésre több lehetséges válasz közül kell a megfelelőket kiválasztani.
    • Igaz-hamis: egy adott állításról a tanulónak el kell dönteni, hogy az igaz vagy hamis.
    • Kiegészítendő kérdés: egy adott kérdésre a tanulónak be kell gépelnie a választ. A válaszokat összehasonlítja a rendszerben tárolt válaszokkal, és az alapján értékel.
    • Párosító: több kérdés jelenik meg egyszerre, amelyek mindegyikéhez a tanulónak meg kell keresnie a hozzá tartozó választ.
    • Számításos: a rendszer adott feltételek mellett szabadon megválasztja a forrásadatokat, amelyekkel a tanulónak számolnia kell, és kikalkulálja a rendszerben rögzített megadott képlet alapján a várt eredmény. A válaszok esetében megadható egy tűrésérték.
    • Számításos feleletválasztós: feleletválasztós kérdés, ahol az esetleges válaszok helyére képlet írható, amely alapján a rendszer kikalkulál lehetséges válaszértékeket.
    • Számjegyes: számértéket váró kérdéstípus, ahol megadható a válaszszámra vonatkozó hibahatár.
    • Véletlenszerű kiegészítő: a párosítandó kérdések és válaszok az adott kérdéskategória kiegészítendő kérdéseiből véletlenszerűen kerülnek kiválasztásra.
  • Tanári értékelés:
    • Esszé: hosszabb szövegkifejtést tesz lehetővé.

Minden egyes kérdés esetén meg kell adnunk a következőket:

  • Minden kérdést el kell látnunk egy névvel. A kérdésbankon belül megjelenő kérdéslistában ezzel a névvel látjuk majd kérdéseinket, ezzel tudunk rákeresni.
  • kérdés szövege maga az adott kérdés, amelyre valamilyen úton módon választ kell adni.
  • Minden kérdés rendelkezik egy alapértelmezett pontértékkel, amelyet a tanuló a helyes válaszainak arányában kap meg tesztkitöltés közben. Az alapértelmezett pontérték tesztenként felülírható.
  • Egyes esetekben a tesztkitöltés során lehetőség van arra, hogy ugyanazzal a kérdéssel a tanuló többször próbálkozzon. Kérdéstípusonként más metódus szerint, de megadható annak mértéke, hogy az újbóli próbálkozásokért hány százalékos pontlevonás járjon. (Ezekben az esetekben tippekkel szolgálhatunk a következő próbálkozáshoz.)

Az összes kérdéstípus esetében lehetőség van a kitöltés eredményességétől függő visszajelzés írására, ám ennek metódusa függ az adott kérdéstípustól.

3.Teszttevékenységek beállítása

A teszt kurzuselem segítségével a tanár, különböző céllal összeállíthat teszt jellegű feladatsorokat a kurzus egészére vagy egyes témaköreire vonatkozóan.

Új tesztet a kurzus felületét szerkesztő módba kapcsolva, majd a kívánt szekción belül a Tevékenység vagy tananyag beszúrása linkre kattintva megjelenő ablak Teszt opciójával tudunk a kurzusba illeszteni.

A teszttevékenység felvitele esetén a következő lépéseket kell megejtenünk:

  1. Beállítjuk a teszt kitöltésére vonatkozó paramétereket.
  2. A teszthez kapcsoljuk a kérdésbankból azokat a kérdéseket, amelyeket a teszten belül használni szeretnénk.

A teszt beállításait tartalmazó felületen többek között megadhatjuk az alábbiakat:

  • Beállíthatjuk a teszt elérhetőségének időpontját.
  • Korlátozhatjuk a teszt kitöltésére adott időt, illetve szabályozhatjuk, hogy mi történjen, amennyiben a tanuló kicsúszik a kitöltésre szánt időből. (pl.: adhatunk egy türelmi időt)
  • Beállíthatjuk, hogy egy tanuló mennyiszer próbálkozhasson a teszt kitöltésével. Amennyiben több próbálkozást is megengedünk, meg kell határoznunk, hogy a tanuló legjobb próbálkozása során elért pont vagy a legutolsó, illetve legelső kitöltés során elért pont, esetleg az összes próbálkozása során kapott pontok átlaga kerüljön be a kurzusban elért eredményeket tartalmazó pontozótáblába.
  • Megadhatjuk, hogy a teszttevékenységhez felvett kérdések sorrendjét kitöltésenként változtassa a rendszer. Ezzel biztosítható, hogy két tanuló semmiképpen ne ugyanabban a sorrendben lássa a kapott kérdéseket. (Különösen fontos ez abban az esetben, ha fix és nem véletlenszerűen kiválasztott kérdésekkel dolgozunk.)
  • Beállíthatjuk, hogy a teszttevékenység összes kérdése egyetlen oldalon jelenjen meg, vagy a rendszer azokat több oldalra ossza szét.
  • Megadhatjuk, hogy amennyiben az egyes kérdéseknél beállításra került a válaszok összekeverése, úgy azt az adott teszttevékenység során figyelembe kívánjuk venni.
  • Szabályozhatjuk a tesztben található kérdések viselkedési módját:
    • Adaptív mód illetve Adaptív mód (levonások nélkül): lehetővé teszi, hogy a tanulók a következő kérdésre történő áttérés előtt ellenőrizhessék, hogy a leadott válaszuk helyes volt-e vagy sem, és utóbbi esetén módosíthassák a kérdésre adott válaszukat. A kérdéssel történő újrapróbálkozásért a rendszer a kérdéseknél beállított büntetőpontot levonja, kivéve, ha a levonások nélküli változatot választjuk.
    • Azonnali visszajelzés: a tanulónak lehetősége van a teszt kitöltése közben az egyes kérdéseket leadni, és az azokra kapott visszajelzéseket megtekinteni. A visszajelzések alapján a tanuló már nem tud módosítani az adott válaszán.
    • Halasztott visszajelzés: a tanulók a teszt kitöltése közben nem tudják az egyes kérdéseket leadni, nem tudnak azokra visszajelzést kérni. A válaszaik helyességéről a teszt végső leadását követően tudnak megbizonyosodni.
    • Interaktív többszöri próbálkozással: amennyiben a kérdések esetében a visszajelzések részben a kitöltéshez tippek kerültek beállításra, a tanulónak a teszt kitöltése közben a tipp segítségével lehetősége van újból megpróbálkoznia a kérdés helyes megválaszolásával. (Ha a tesztkérdés beállítása során nem adtunk tippeket, akkor a tanuló nem tud javítani a válaszán.)
    • A CMB-vel megjelölt módok esetében a tanulónak a válaszainak megadása mellett azt is be kell jelölnie egy 3 fokú skálán, hogy mennyire biztos az adott kérdésre adott válaszában. A hibás válaszok esetén a tanulói bizonytalanság befolyásolna a pontozás szigorúságát.
  • Az Ellenőrzések lehetősége résznél megadhatjuk, hogy az egyes teszttevékenységi fázisokban milyen visszajelzésekkel szolgálunk a tanulóknak (pl.: beállítható, hogy a válaszait csak a teszt lezárása után tudja megtekinteni a tanuló.)
  • Lehetőségünk van arra, hogy a tesztet csak azok a tanulók tudják elindítani, akik ismerik a kitöltéséhez szükséges jelszót.
  • Amennyiben vizsgateremben használjuk a rendszert, lehetőségünk van a terem számítógépeire korlátozni a teszt elérhetőségét (IP címek alapján)
  • Ha a teszt többször kitölthető, szabályozható, hogy az egyes kitöltések között mennyi időnek kell eltelnie.
  • Globális visszajelzés segítségével százalékos bontásban szöveges visszajelzést adhatunk a tesztkitöltés sikerességének mértékéről.
4. Kérdések felvétele a teszttevékenységhez

Ahhoz, hogy a teszttevékenységhez kérdéseket vegyünk fel a kérdésbankból meg kell nyitnunk az adott teszttevékenység kezdőoldalát, majd az Adminisztráció blokkon belül a Teszt kezelése szakaszban a Teszt szerkesztése opcióval át kell váltanunk szerkesztő üzemmódba. 

Hozzáadás gomb segítségével el kell döntenünk, hogy a kérdésbankból egy fix kérdést csatolunk a teszttevékenységhez, vagy a rendszerre bízzuk, hogy az egyes kérdéskategóriákból véletlenszerűen válasszon ki megadott számú kérdést.

Amennyiben a kérdésbankból közvetlenül veszünk fel kérdéseket a felbukkanó ablakban láthatjuk az éppen kiválasztott kérdéskategória kérdéseit. A listában egyszerűen ki kell jelölnünk a csatolandó kérdéseket, majd a Kiválasztott kérdések hozzáadása a teszthez gombra kell kattintanunk.

Ha véletlenszerű kérdéseket akarunk a teszttevékenységhez hozzáadni, akkor a megjelenő panelen válasszuk ki azt a kérdéskategóriát, amelyből a kérdéseket beilleszteni szeretnénk, majd adjuk meg a kérdések számát, végül kattintsunk a Véletlenszerű kérdés hozzáadása gombra.

Bármelyik kérdésbeillesztési módot választjuk a felületen megjelennek egymás alatt a teszttevékenységhez kapcsolt kérdések. A Hozzáadás gombbal további kérdéseket kapcsolhatunk a tevékenységhez.

A listában az egyes elemek mögött lévő szám jelzi az adott kérdésért járó pontot a teszten belül. (A rendszer kezdetben az egyes kérdések beállításainál alapértelmezett pontként beállított értéket írja.) Ezt minden esetben felülírhatjuk.

Maximális pont mezőben láthatjuk azt az értéket, amelyet a tanuló a teszt kitöltésével maximálisan kaphat az adott kurzustevékenységért. Ez a pont lesz az, ami maximálisan beíródhat a kurzus pontozótáblájába.





» Gyakran Ismételt Kérdések