Fogalomtár böngészése ezzel az indexszel

Speciális | A | Á | B | C | CS | D | DZ | DZS | E | É | F | G | GY | H | I | Í | J | K | L | M | N | NY | O | Ó | Ö | Ő | P | Q | R | S | SZ | T | TY | U | Ú | Ü | Ű | V | W | X | Y | Z | ZS | MIND

A

Kérdés:

A Big Blue Button szolgáltatással felvételt készítettem az előadásomról, de a felvétel nem jelenik meg a felületen. Mi a teendőm?

(Utolsó szerkesztés: 2021. szeptember 24., péntek, 11:27)
Válasz:

A szolgáltatás az egyetemi e-learning rendszert (https://elearning.uni-pannon.hu/) használja. A felvételeket egyesével dolgozza át a rendszer, majd teszi elérhetővé. Nincs lehetőség arra, hogy meggyorsítsuk, a megalkotott szoftverarchitektúra erre nem ad lehetőséget. 

Mivel a szolgáltatás népszerű, és naponta számos felvétel készül, ezért ebből fakadóan a várakozási idő is megnőtt.

Fontos, hogy az órát mindig úgy fejezze be, hogy a jobb felső sarokban lévő három pontra kattint, majd a menüpontok közül az Előadás befejezése opciót választja. Amennyiben csak bezárja a böngészőt, vagy a Kijelentkezést választja, a résztvevők továbbra is bent maradnak a szobában, és a videó nem kerül feldolgozásra. Bővebb információ: https://informatika.uni-pannon.hu/utmutatok/utmutatok-hallgatoknak/elearning-rendszerek

Oktatóknak szóló segítség a rendszer használatához: https://informatika.uni-pannon.hu/utmutatok/utmutatok-alkalmazottaknak/e-learning-oktatoi-felulet


F

Kérdés:

Félév kezdetekor hogyan tudom archiválni az előző féléves, és előkészíteni a következő féléves kurzusaimat?

(Utolsó szerkesztés: 2022. február 14., hétfő, 08:32)
Válasz:
Vizsgák, tesztek, leadott feladatok, tananyagok biztonsági mentése

A tantárgyakhoz felkerült anyagok kezelése és archiválása az tárgy oktatójának felelőssége, ezért félév elején ajánlott az oktatónak lementeni a hozzá tartozó kurzusokat és előkészíteni a következő félév kurzusait.

  1. A korábbi félévben tartott kurzusban található Adminisztráció oszlopból elérhető Biztonsági mentés menüben elkészíthetjük a menteni kívánt adatcsomagot.
  2. Ha nem kívánjuk a teljes kurzust menteni, például csak a zárthelyiket, vizsgákat, leadott feladatokat szeretnénk archiválni, a következő lépésben kiválaszthatjuk egyesével a mentendő tevékenységeket. 
  3. Ha a teljes kurzust menteni szeretnénk az "Ugrás az utolsó lépésre" gombbal elkészítjük a mentést, majd kattintsunk a "Folytatás" gombra.
  4. Így a Helyreállítás menübe kerülünk, ahol letölthetjük a számítógépünkre a kurzus teljes adatcsomagját. Ebből az adatcsomagból új kurzust is létrehozhatunk a későbbiekben.

A helyreállítás menüben találjuk az elkészített mentéseinket. Ezeket a mentéseket célszerű az oktatónak lementeni saját számítógépére és annak biztonságáról, tárolásáról gondoskodni. Az itt tárolt mentések közül az utolsó tárolható a szerveren, a korábbi mentések törlendők a szerverről a lementés után. A mentésekből a moodle tevékenységek bármely új vagy meglévő kurzusba visszaállíthatók és megtekinthetők. A "Biztonsági mentés állományainak kezelése" gomb megnyomásával jutunk a fájlkezelőhöz, ahol törölni tudjuk a már korábban létrehozott és lementett biztonsági mentéseket.


Tantárgy alaphelyzetbe állítása, az előző félév hallgatóinak kiiratkoztatása a tárgyról 

Ha a következő félévben ugyanazt a kurzust szeretnénk folytatni, de a hallgatói adatokat törölni szeretnénk az aktuális félévre, kattintsunk a "Visszaállítás" menüpontra.

Legalul az "Alapértelmezett kiválasztása" gombra kattintva kijelölődnek azok az elemek, amiket általában törölni szeretnénk egy ilyen visszaállításkor. Ezután a "Kurzus visszaállítása" gombra tudjuk kiiratkoztatni a hallgatókat és törölni a leadott feladatokat. A tanár által hozzáadott elemek, tananyagok nem törlődnek ilyenkor.

Végül a "Beállítások szerkesztése" gombnál átírhatjuk aktuálisra a tantárgy nevét és a dátumokat. (A tantárgy nevébe nem kötelező beleírni az aktuális félév dátumát, de megtehető.)


H

Kérdés:

Hogyan nevezzem el a tantárgyamat?

(Utolsó szerkesztés: 2024. február 5., hétfő, 14:48)
Válasz:

A 2023/24/2 félévtől kezdődően egységes elnevezéseket kell adni a kurzusoknak ahhoz, hogy a kurzusok Teams integrációja meg tudjon történni. A kurzusokat úgy kell átnevezni, hogy a hosszú és rövid névben is szerepejen a félév azonosítója, a 2023/24/2 illetve a tantárgyak NAGYBETŰS kódja. A tantárgyba belépve ezt az Adminisztráció alatti Beállítások menüpontban lehet megtenni és legalább oktatói jogosutsággal kell rendelkezni a kurzusban.

Ez különösen olyan tárgyaknál fontos, ahol valamilyen Teams szolgáltatást használnak. 

A moodle kurzusokat az alábbi formátumban kell elnevezni:

Sima nappali kurzus:

  • Hosszú: Tantárgy neve (TANTÁRGYKÓD/2023/24/2) pl: Folyamatirányítás (VEMKFOB213F/2023/24/2)
  • Rövid: TANTÁRGYKÓD/2023/24/2 pl: VEMKFOB213F/2023/24/2

A további megkülönböztető részeket a következőképpen lehet megadni:

  • Hosszú: Tantárgy neve_[LEV|GYAK|ENG|STB] (TANTÁRGYKÓD/2023/24/2) pl: Folyamatirányítás_LEV (VEMKFOB213F/2023/24/2)
  • Rövid: TANTÁRGYKÓD_[LEV|GYAK|ENG|STB]/2023/24/2 pl: VEMKFOB213F_LEV/2023/24/2

Kérdés:

Hogyan tudok állományokat/tananyagokat feltölteni egy tantárgyhoz?

(Utolsó szerkesztés: 2022. március 16., szerda, 13:18)
Válasz:

  • Tananyag feltöltéséhez oktatói jogosultsággal kell rendelkezni a tárgyon.
  • A tananyagok feltöltéséhez a tantárgy oldalán be kell nyomni a "Szerkesztés bekapcsolása" gombot a jobb felső sarokban.
  • A pdf, word, excel, zip, rar, txt és egyéb fájlok egyszerűen egérrel ráhúzhatók a kívánt helyre. Ezek automatikusan feltöltődnek. Ezután csak át kell nevezni a tananyagok címét a név mellett megjelenő ceruza ikonra kattintva.

Kérdés:

Hogyan tudok átjelentkezni más karok moodle rendszereibe?

(Utolsó szerkesztés: 2021. szeptember 7., kedd, 08:43)
Válasz:

Más karok moodle rendszereinek eléréséhez használja a moodle.uni-pannon.hu oldalt. Onnan a KCA azonosítója segítségével tud bejelentkezni.
A KCA azonosítóról bővebb információ a következő linken található: start.uni-pannon.hu



Kérdés:

Hogyan tudok élő, online órát tartani?

(Utolsó szerkesztés: 2021. május 13., csütörtök, 10:10)
Válasz:

A Big Blue Button egy internetes konferencia-rendszer online tanuláshoz/tanításhoz. Célja, hogy lehetővé tegye az oktatók számára a távoli hallgatók hatékony bevonását. Támogatja az élő online órákat és a távoli hallgatókkal folytatott csoportos együttműködést.

A moodle tevékenységek közt található a Big Blue Button nevű szolgáltatás, amivel az oktató online tud órát tartani, a saját képernyőjét megosztva a hallgatókkal.

A funkció a "tevékenység vagy tananyag beszúrása" gombbal adható hozzá a kurzusokhoz. A beállításban megadható, hogy mely szerepkör illetve felhasználó lehet előadó/moderátor, vagy hallgató.

Az előadás rögzítéséhez az oktatónak külön el kell indítani a felvételt a BBB felületen. Ha felvételt készítünk az előadásról, akkor az a felvételt követően (a rendszer feldolgozási ideje változó lehet, akár több napig is eltarthat) megjelenik a felvett előadások között.

Big Blue Button képernyőkép

Big Blue Button szolgáltatások 

  • Audió és videó kapcsolat 
  • Szöveges kommikáció 
  • WhiteBoard (írás, rajzolás a megosztott felületre) 
  • Prezentációk, és más dokumentumok bemutatása (ppt, doc, pdf, …) 
  • Képernyőmegosztás 
  • Szavazás 
  • Videó rögzítés 
  • Többnyelvű felhasználó felület

A Big Blue Button moodle bővítménye lehetővé teszi:

  • Bármely kurzuson belül létrehozhatunk több tevékenységi linket az online foglalkozásokhoz.
  • Korlátozhatjuk a hallgatókat abban, hogy csatlakozzanak a közvetítéshez, amíg egy tanár (moderátor) nem csatlakozik.
  • Megadhatjuk a moodle naptárában megjelenő munkamenet csatlakozási nyitási / bezárási dátumait, korlátozhatjuk az esemény elérhetőségeit a moodle beépített eszközeivel.
  • Hozzáférés a felvételekhez és azok kezelése

A szolgáltatás a moodle kihagyásával is használható az egyetem felületén: https://informatika.uni-pannon.hu/utmutatok/utmutatok-alkalmazottaknak/e-learning-oktatoi-felulet



Kérdés:

Hogyan tudok időpontra jelentkeztetni hallgatókat (pl. szóbeli beszámolóra vagy vizsgára)?

(Utolsó szerkesztés: 2019. október 9., szerda, 09:58)
Válasz:

  • A tantárgy oldalán be kell nyomni a "Szerkesztés bekapcsolása" gombot a jobb felső sarokban.
  • A kívánt helyen a "+Tevékenység vagy tananyag beszúrása" linkre kell kattintani.
  • A tevékenységek alatt a "Foglalás" lehetőséget válasszuk ki, majd katt a "Hozzáadás" gombra.
  • A "név" mezőbe meg kell adni az esemény címét.
  • Az eseménybeállítások alatt megadhatjuk a helyszínt, valamint az esemény időpontját.
  • A foglalási beállítások alatt meg tudjuk adni, mettől-meddig lehet jelentkezni az adott eseményre és a foglalások maximális számát is be tudjuk állítani.
  • A "pont" alatt akár osztályzatot, pontot is rendelhetünk az eseményhez.
  • A beállítások után "Módosítás mentése és visszatérés a kurzushoz".

Kérdés:

Hogyan tudok jelszót hozzárendelni egy tantárgyhoz?

(Utolsó szerkesztés: 2020. április 1., szerda, 18:55)
Válasz:

Ahhoz, hogy jelszót lehessen rendelni egy tantárgy beiratkozásához, tanári vagy kurzuskészítői jogosultsággal kell rendelkezni az adott tárgyon.

  • Belépünk a tantárgy oldalára.
  • A baloldali menüben az adminisztráció alatt Felhasználó / Beiratkozási módszerek
  • A tanuló melletti fogaskerék ikonra kattintva lehet szerkeszteni a tanulók beiratkozását a kurzusba.
  • A Beiratkozási kulcsnál lehet megadni a kívánt jelszót.
  • Alul "Módszer hozzáadása"

Kérdés:

Hogyan tudok kétnyelvű tantárgyat/szöveget létrehozni?

(Utolsó szerkesztés: 2019. február 7., csütörtök, 09:17)
Válasz:

Ha úgy szeretnél elkészíteni egy tárgyat, hogy kétnyelvű legyen, akkor a címét így kell megadni:

------- 

<span lang="hu" class="multilang">magyar nyelvű cím vagy szöveg</span> <span lang="en" class="multilang">angol nyelvű cím vagy szöveg</span>

-------

Így ha angolra van állítva a moodle, az angol cím jelenik meg, ha magyarra, akkor magyar.

Ez minden szöveges elemre működik a moodle felületen.

Ha nem címet szerkesztünk, hanem a szöveges szerkesztőfelületen, akkor a html formába kell bemásolni a fenti kódrészletet. A html forma a moodle szövegszerkesztőjében: a legelső ikonra kattintunk (további gombok megjelenítése) majd a legutolsó gomb <>(HTML).


Kérdés:

Hogyan tudok linket hozzáadni egy tantárgyhoz?

(Utolsó szerkesztés: 2020. július 6., hétfő, 18:25)
Válasz:

  • A tantárgy oldalán be kell nyomni a "Szerkesztés bekapcsolása" gombot a jobb felső sarokban.
  • A kívánt helyen a "+Tevékenység vagy tananyag beszúrása" linkre kell kattintani.
  • A tananyagok alatt az "URL" lehetőséget válasszuk ki, majd katt a "Hozzáadás" gombra.
  • A "Név" mezőbe beírjuk a kívánt szöveget, a "Külső URL"-hez pedig a weblinket.
  • A megjelenítés alatt válasszuk a "megnyitás" lehetőséget.
  • Módosítás mentése és visszatérés a kurzushoz.

Kérdés:

Hogyan tudok mappát létrehozni és abba fájlokat feltölteni?

(Utolsó szerkesztés: 2019. szeptember 10., kedd, 11:19)
Válasz:

  • A tantárgy oldalán be kell nyomni a "Szerkesztés bekapcsolása" gombot a jobb felső sarokban.
  • + Tevékenység vagy tananyag beszúrása
  • a tananyagok alatt 'Mappa' választása
  • A mappa nevének megadása
  • Az Állományok mezőbe belehúzzuk a feltöltendő fájlokat.
  • A 'Mappaletöltés gombjának megjelenítése' opcióval egyben is letölthető lesz az egész mappa.
  • Módosítások mentése és visszatérés a kurzushoz.



Kérdés:

Hogyan tudok nagy méretű videókat feltölteni a tantárgyamhoz?

(Utolsó szerkesztés: 2022. november 8., kedd, 11:32)
Válasz:

Mivel ebben a félévben rengeteg mennyiségű videofelvétel került fel a moodle rendszerbe, ezért a moodle tárhelye megtelt. Kérném, hogy a továbbiakban a videofájlokat ne közvetlenül a moodle-be töltsék fel, hanem a Youtube videomegosztóra, és csak a videók linkje kerüljön a kurzusokba. A videofeltöltéshez segédletet ezen az oldalon talál. A Youtube feltöltéskor beállítható, hogy a feltöltött videó ne jelenjen meg publikusan a YT felületén. Ehhez a feltöltéskor az adatvédelmi beállításoknál a "Nem nyilvános" lehetőséget kell választani.


Kérdés:

Hogyan tudok szöveges blokkot írni egy tantárgyhoz?

(Utolsó szerkesztés: 2020. július 6., hétfő, 18:27)
Válasz:

  1. A tantárgy oldalán be kell nyomni a "Szerkesztés bekapcsolása" gombot a jobb felső sarokban.
  2. A kívánt helyen a "+Tevékenység vagy tananyag beszúrása" linkre kell kattintani.
  3. A tananyagok alatt a "Címke" lehetőséget válasszuk ki, majd katt a "Hozzáadás" gombra.
  4. A Címkeszöveg szerkesztőbe beírjuk a kívánt szöveget.
  5. Módosítás mentése és visszatérés a kurzushoz.

Kérdés:

Hogyan tudok tanárt hozzárendelni egy tantárgyhoz?

(Utolsó szerkesztés: 2024. február 5., hétfő, 14:52)
Válasz:

A oktatók tantárgyhoz rendeléséhez tanszéki adminisztrátori vagy oktatói jogosultsággal kell rendelkezni.

  1. belépés a választott tárgyba
  2. baloldalon adminisztráció / felhasználó / beiratkozott felhasználók
  3. jobbra "Felhasználók beiratkoztatása" gomb
  4. kiválasztod a felhasználó(ka)t és a tanár szerepet, majd OK (a listában könnyebb kiválasztani valakit, ha az emailcímét kezdjük el gépelni)

Kérdés:

Hogyan tudok tantárgyat létrehozni?

(Utolsó szerkesztés: 2024. február 5., hétfő, 14:55)
Válasz:

Tantárgy létrehozásához kurzuskészítői vagy igazgatói szerepkörrel kell rendelkezni az adott kuruskategórián belül. (Meglévő tárgy módosításához, átnevezéséhez oktatói jogosultság is elegendő.)

  1. Kiválasztja a megfelelő kurzuskategóriát
  2. alul "Új kurzus hozzáadása" 
  3. A kötelezően megadandó adatok a kurzus rövid és hosszú címe.

A kurzusok elnevezéséhez itt talál segédletet.


Kérdés:

Hogyan tudok tesztet létrehozni?

(Utolsó szerkesztés: 2019. március 8., péntek, 08:20)
Válasz:
1. Kérdésbank, tesztkérdések létrehozása

Egy adott kurzushoz tartozó kérdésbankot az Adminisztráció blokkon belüli Kurzus kezelése rész Kérdésbank opciójával tudjuk szerkeszteni. A kérdésbankon belül a kérdéseket úgynevezett kategóriákban tároljuk. A kérdéskategóriákat az Adminisztráció blokkon belüli Kurzus kezelése rész Kérdésbank opciójának Kategória elemével tudjuk felvinni, illetve ugyanitt lehet a meglévőket szerkeszteni.

A kérdésbank kérdéseit az Adminisztráció blokkon belüli Kurzus kezelése rész Kérdésbank opciójának Kérdések elemével tudjuk felvinni, illetve ugyanitt lehet a meglévőket szerkeszteni.

A megjelenő felületen ki kell választanunk a lenyíló lista segítségével, hogy melyik kérdéskategória alá szeretnénk az új kérdést felvinni, majd az Új kérdés létrehozása… gombra kattintva a felbukkanó panelen belül ki kell választanunk a kérdés típusát.

2. Kérdéstípusok

A Moodle rendszer alap esetben a következő kérdéstípusokat kínálja:

  • Automatikus kiértékelés:
    • Beépített válaszos (kitöltő): szövegkörnyezetbe ágyazottan a hiányzó részeknél szövegmezőn keresztül begépelve vagy lenyíló listában felkínált válaszlehetőségekből kiválasztva adható a válasz.
    • Egyszerű számításos: a rendszer adott feltételek mellett szabadon megválasztja a forrásadatokat, amelyekkel a tanulónak számolnia kell, és kikalkulálja a rendszerben rögzített, megadott képlet alapján a várt eredményt.
    • Feleletválasztós: egy adott kérdésre több lehetséges válasz közül kell a megfelelőket kiválasztani.
    • Igaz-hamis: egy adott állításról a tanulónak el kell dönteni, hogy az igaz vagy hamis.
    • Kiegészítendő kérdés: egy adott kérdésre a tanulónak be kell gépelnie a választ. A válaszokat összehasonlítja a rendszerben tárolt válaszokkal, és az alapján értékel.
    • Párosító: több kérdés jelenik meg egyszerre, amelyek mindegyikéhez a tanulónak meg kell keresnie a hozzá tartozó választ.
    • Számításos: a rendszer adott feltételek mellett szabadon megválasztja a forrásadatokat, amelyekkel a tanulónak számolnia kell, és kikalkulálja a rendszerben rögzített megadott képlet alapján a várt eredmény. A válaszok esetében megadható egy tűrésérték.
    • Számításos feleletválasztós: feleletválasztós kérdés, ahol az esetleges válaszok helyére képlet írható, amely alapján a rendszer kikalkulál lehetséges válaszértékeket.
    • Számjegyes: számértéket váró kérdéstípus, ahol megadható a válaszszámra vonatkozó hibahatár.
    • Véletlenszerű kiegészítő: a párosítandó kérdések és válaszok az adott kérdéskategória kiegészítendő kérdéseiből véletlenszerűen kerülnek kiválasztásra.
  • Tanári értékelés:
    • Esszé: hosszabb szövegkifejtést tesz lehetővé.

Minden egyes kérdés esetén meg kell adnunk a következőket:

  • Minden kérdést el kell látnunk egy névvel. A kérdésbankon belül megjelenő kérdéslistában ezzel a névvel látjuk majd kérdéseinket, ezzel tudunk rákeresni.
  • kérdés szövege maga az adott kérdés, amelyre valamilyen úton módon választ kell adni.
  • Minden kérdés rendelkezik egy alapértelmezett pontértékkel, amelyet a tanuló a helyes válaszainak arányában kap meg tesztkitöltés közben. Az alapértelmezett pontérték tesztenként felülírható.
  • Egyes esetekben a tesztkitöltés során lehetőség van arra, hogy ugyanazzal a kérdéssel a tanuló többször próbálkozzon. Kérdéstípusonként más metódus szerint, de megadható annak mértéke, hogy az újbóli próbálkozásokért hány százalékos pontlevonás járjon. (Ezekben az esetekben tippekkel szolgálhatunk a következő próbálkozáshoz.)

Az összes kérdéstípus esetében lehetőség van a kitöltés eredményességétől függő visszajelzés írására, ám ennek metódusa függ az adott kérdéstípustól.

3.Teszttevékenységek beállítása

A teszt kurzuselem segítségével a tanár, különböző céllal összeállíthat teszt jellegű feladatsorokat a kurzus egészére vagy egyes témaköreire vonatkozóan.

Új tesztet a kurzus felületét szerkesztő módba kapcsolva, majd a kívánt szekción belül a Tevékenység vagy tananyag beszúrása linkre kattintva megjelenő ablak Teszt opciójával tudunk a kurzusba illeszteni.

A teszttevékenység felvitele esetén a következő lépéseket kell megejtenünk:

  1. Beállítjuk a teszt kitöltésére vonatkozó paramétereket.
  2. A teszthez kapcsoljuk a kérdésbankból azokat a kérdéseket, amelyeket a teszten belül használni szeretnénk.

A teszt beállításait tartalmazó felületen többek között megadhatjuk az alábbiakat:

  • Beállíthatjuk a teszt elérhetőségének időpontját.
  • Korlátozhatjuk a teszt kitöltésére adott időt, illetve szabályozhatjuk, hogy mi történjen, amennyiben a tanuló kicsúszik a kitöltésre szánt időből. (pl.: adhatunk egy türelmi időt)
  • Beállíthatjuk, hogy egy tanuló mennyiszer próbálkozhasson a teszt kitöltésével. Amennyiben több próbálkozást is megengedünk, meg kell határoznunk, hogy a tanuló legjobb próbálkozása során elért pont vagy a legutolsó, illetve legelső kitöltés során elért pont, esetleg az összes próbálkozása során kapott pontok átlaga kerüljön be a kurzusban elért eredményeket tartalmazó pontozótáblába.
  • Megadhatjuk, hogy a teszttevékenységhez felvett kérdések sorrendjét kitöltésenként változtassa a rendszer. Ezzel biztosítható, hogy két tanuló semmiképpen ne ugyanabban a sorrendben lássa a kapott kérdéseket. (Különösen fontos ez abban az esetben, ha fix és nem véletlenszerűen kiválasztott kérdésekkel dolgozunk.)
  • Beállíthatjuk, hogy a teszttevékenység összes kérdése egyetlen oldalon jelenjen meg, vagy a rendszer azokat több oldalra ossza szét.
  • Megadhatjuk, hogy amennyiben az egyes kérdéseknél beállításra került a válaszok összekeverése, úgy azt az adott teszttevékenység során figyelembe kívánjuk venni.
  • Szabályozhatjuk a tesztben található kérdések viselkedési módját:
    • Adaptív mód illetve Adaptív mód (levonások nélkül): lehetővé teszi, hogy a tanulók a következő kérdésre történő áttérés előtt ellenőrizhessék, hogy a leadott válaszuk helyes volt-e vagy sem, és utóbbi esetén módosíthassák a kérdésre adott válaszukat. A kérdéssel történő újrapróbálkozásért a rendszer a kérdéseknél beállított büntetőpontot levonja, kivéve, ha a levonások nélküli változatot választjuk.
    • Azonnali visszajelzés: a tanulónak lehetősége van a teszt kitöltése közben az egyes kérdéseket leadni, és az azokra kapott visszajelzéseket megtekinteni. A visszajelzések alapján a tanuló már nem tud módosítani az adott válaszán.
    • Halasztott visszajelzés: a tanulók a teszt kitöltése közben nem tudják az egyes kérdéseket leadni, nem tudnak azokra visszajelzést kérni. A válaszaik helyességéről a teszt végső leadását követően tudnak megbizonyosodni.
    • Interaktív többszöri próbálkozással: amennyiben a kérdések esetében a visszajelzések részben a kitöltéshez tippek kerültek beállításra, a tanulónak a teszt kitöltése közben a tipp segítségével lehetősége van újból megpróbálkoznia a kérdés helyes megválaszolásával. (Ha a tesztkérdés beállítása során nem adtunk tippeket, akkor a tanuló nem tud javítani a válaszán.)
    • A CMB-vel megjelölt módok esetében a tanulónak a válaszainak megadása mellett azt is be kell jelölnie egy 3 fokú skálán, hogy mennyire biztos az adott kérdésre adott válaszában. A hibás válaszok esetén a tanulói bizonytalanság befolyásolna a pontozás szigorúságát.
  • Az Ellenőrzések lehetősége résznél megadhatjuk, hogy az egyes teszttevékenységi fázisokban milyen visszajelzésekkel szolgálunk a tanulóknak (pl.: beállítható, hogy a válaszait csak a teszt lezárása után tudja megtekinteni a tanuló.)
  • Lehetőségünk van arra, hogy a tesztet csak azok a tanulók tudják elindítani, akik ismerik a kitöltéséhez szükséges jelszót.
  • Amennyiben vizsgateremben használjuk a rendszert, lehetőségünk van a terem számítógépeire korlátozni a teszt elérhetőségét (IP címek alapján)
  • Ha a teszt többször kitölthető, szabályozható, hogy az egyes kitöltések között mennyi időnek kell eltelnie.
  • Globális visszajelzés segítségével százalékos bontásban szöveges visszajelzést adhatunk a tesztkitöltés sikerességének mértékéről.
4. Kérdések felvétele a teszttevékenységhez

Ahhoz, hogy a teszttevékenységhez kérdéseket vegyünk fel a kérdésbankból meg kell nyitnunk az adott teszttevékenység kezdőoldalát, majd az Adminisztráció blokkon belül a Teszt kezelése szakaszban a Teszt szerkesztése opcióval át kell váltanunk szerkesztő üzemmódba. 

Hozzáadás gomb segítségével el kell döntenünk, hogy a kérdésbankból egy fix kérdést csatolunk a teszttevékenységhez, vagy a rendszerre bízzuk, hogy az egyes kérdéskategóriákból véletlenszerűen válasszon ki megadott számú kérdést.

Amennyiben a kérdésbankból közvetlenül veszünk fel kérdéseket a felbukkanó ablakban láthatjuk az éppen kiválasztott kérdéskategória kérdéseit. A listában egyszerűen ki kell jelölnünk a csatolandó kérdéseket, majd a Kiválasztott kérdések hozzáadása a teszthez gombra kell kattintanunk.

Ha véletlenszerű kérdéseket akarunk a teszttevékenységhez hozzáadni, akkor a megjelenő panelen válasszuk ki azt a kérdéskategóriát, amelyből a kérdéseket beilleszteni szeretnénk, majd adjuk meg a kérdések számát, végül kattintsunk a Véletlenszerű kérdés hozzáadása gombra.

Bármelyik kérdésbeillesztési módot választjuk a felületen megjelennek egymás alatt a teszttevékenységhez kapcsolt kérdések. A Hozzáadás gombbal további kérdéseket kapcsolhatunk a tevékenységhez.

A listában az egyes elemek mögött lévő szám jelzi az adott kérdésért járó pontot a teszten belül. (A rendszer kezdetben az egyes kérdések beállításainál alapértelmezett pontként beállított értéket írja.) Ezt minden esetben felülírhatjuk.

Maximális pont mezőben láthatjuk azt az értéket, amelyet a tanuló a teszt kitöltésével maximálisan kaphat az adott kurzustevékenységért. Ez a pont lesz az, ami maximálisan beíródhat a kurzus pontozótáblájába.






Kérdés:

Hogyan tudom az elearning (Big Blue Button) szolgáltatással rögzített előadásaimat videofájlba lementeni?

(Utolsó szerkesztés: 2021. szeptember 24., péntek, 11:40)
Válasz:

Az elearning.uni-pannon.hu szolgáltatással rögzített előadások webkamerája és megosztott képernyője külön állományban tárolódnak a szerveren.

Ha az előadás csak a megosztott képernyő képét és a webkamera hangját tartalmazza akkor letölthető ez a két adatfolyam és egyesíthető egy videóba. 

Nyissuk meg a felvételt és másoljuk ki a meetingId-t az URL-ből. Ez a kód ehhez hasonlóan néz ki: 3edbe3939d18067a08299b9a0a9b8d590af2bb85-1588419273427

A következő címeket másoljuk be a böngészőnkbe, ahol a meetingId az előzőekben kimásolt kód: 

https://elearning.uni-pannon.hu/presentation/meetingId/video/webcams.webm

https://elearning.uni-pannon.hu/presentation/meetingId/deskshare/deskshare.webm

A megjelenő videókra nyomjunk az egér jobb gombjával, majd "video mentése másként..." Így lementettük a webcams.webm és deskshare.webm fájlokat.

A következő lépésben egyesítjük a hangot és a képet az ffmpeg programmal.

Ha ffmpeg nincs a gépünkön, a https://www.gyan.dev/ffmpeg/builds/ oldalon tudjuk letölteni. A letöltött ffmpeg-x.x-essentials_build.zip fájlt csomagoljuk ki a c:\ meghajtó gyökerébe és nevezzük át a könyvtárát c:\ffmpeg-re. Ahhoz, hogy az ffmpg bámilyen útvonalról futtatható legyen, adjuk hozzá a környezeti változókhoz. A windows start menü keresőjébe írjuk be, "a rendszer környezeti változóinak módosítása", enter, majd alul "Környezeti változók". Kattintsunk a "Path" sorára, majd szerkesztés. Készítsünk egy új változót, majd másoljuk be a C:\ffmpeg\bin elérési utat. Okézzuk le az ablakokat.

Nyissunk egy parancssort a windows start menü keresőjébe cmd írásával. Váltsunk könyvtárat oda, ahová a videofájlokat lementettük. (pl. c:\download)

Adjuk ki a következő parancsot: 

ffmpeg -i webcams.webm -i deskshare.webm -c copy egyesitett.webm

Ha a webkamera képét is szeretnénk rárakni a felvételre, az alábbi két sort futtassuk:

ffmpeg -i deskshare.webm -vf "movie=webcams.webm, scale=300:-1 [inner]; [in][inner] overlay=1000:500 [out]" tmp.webm

ffmpeg -i tmp.webm -i webcams.webm -c copy presentation.webm


Kérdés:

Hogyan tudom az oldal megjelenítésének nyelvét megváltoztatni?

(Utolsó szerkesztés: 2019. június 20., csütörtök, 10:02)
Válasz:

A felső menüsávban található a nyelvválasztó, magyar (hu) és english (en) nyelvek választhatók.


K

Kérdés:

Két nyelven is oktatott kurzusoknál az angol-magyar átváltással a tananyagok elérhetőek maradnak mindkét hallgatóság számára. Van-e lehetőség rá, hogy a magyar csak a magyart, az angol csak az angol feltöltött anyagokat lássa, tölthesse le?

(Utolsó szerkesztés: 2019. szeptember 2., hétfő, 10:45)
Válasz:

  • A tantárgy oldalán be kell nyomni a "Szerkesztés bekapcsolása" gombot a jobb felső sarokban.
  • A korlátozni kívánt fájl mellett a "Szerkesztés" legördülő menüben "Beállítások szerkesztése".
  • Az elérhetőség korlátozása alatt "Korlátozás hozzáadása".
  • "Language" gomb.
  • Kiválasztjuk, hogy melyik nyelven szeretnénk megjeleníteni az adott tananyagot.
  • Alul "Módosítások mentése..."

Így az adott tananyag csak a megjelölt nyelv beállításakor fog megjelenni.


Kérdés:

Korábbi félévben tartott kurzusomból szeretnék anyagokat áthelyezni egy aktuális félévben zajló kurzusomba.

(Utolsó szerkesztés: 2020. február 18., kedd, 14:55)
Válasz:

A korábbi félévben tartott kurzusban található Adminisztráció oszlopból elérhető Biztonsági mentés menüben elkészíthetjük a menteni, majd áthelyezni kívánt adatcsomagot. A mentés végrehajtása 5 lépésből áll, ezeket végigjárva egy személyre szabott adatfájlt kapunk, amit a kiválasztott aktuálisan zajló kurzusba az Adminisztráció oszlopból elérhető Helyreállítás menüben tölthetünk fel.


Kérdés:

Közlemények fórumban a hallgatók nem tudnak választ írni a bejegyzésekre?

(Utolsó szerkesztés: 2020. március 23., hétfő, 08:31)
Válasz:

A "Közlemények" fórumban ami alapból létrejön a tantárgy létrehozásakor, nincs válaszlehetőség a hallgatóknak. Viszont ha létrehozunk egy új fórumot, ott már van. Tehát ha olyan felületet szeretnénk, ahol van bejegyzési lehetősége a hallgatóknak, akkor létre kell hozni egy új fórumot.


M

Kérdés:

Milyen html formázási lehetőségeim vannak a kurzusok látványosabbá tétele érdekében?

(Utolsó szerkesztés: 2020. március 20., péntek, 18:10)
Válasz:

Kérdés:

Mit kell megadnom egy új tantárgy létrehozásakor?

(Utolsó szerkesztés: 2020. október 26., hétfő, 09:12)
Válasz:

- A kötelezően megadandó adatok a kurzus rövid és hosszú címe (a rövid címhez a tantárgy kódját adjuk meg)

- A kurzusforma alatt állítható be, hogy téma- vagy heti forma jelenjen meg a kurzusoldalon.


Kérdés:

Mobiltelefonon hogyan használhatom a moodle-t?

(Utolsó szerkesztés: 2020. április 22., szerda, 09:46)
Válasz:

moodle screensA moodle alkalmazás letölthető Android és iOS eszközökre. Ugyanakkor nem minden funkció elérhető az alkalmazásból (például a hálózati átjelentkezés más kari moodle rendszerekbe sem). Ilyen esetben használja a mobiltelefon böngészőjét a moodle eléréséhez.


Kérdés:

Moodle kurzus tartalmának exportja és importja

(Utolsó szerkesztés: 2024. január 23., kedd, 10:46)
Válasz:

Az alábbi letölthető állományban részletes leírást talál arról, hogyan mentheti el egy meglévő kurzus tartalmát és hogyan tudja ezt bemásolni egy másik kurzusba.


Kérdés:

Moodle Teams meeting létrehozása, kezelése, felvételek megtekintése, mentése.

(Utolsó szerkesztés: 2024. február 22., csütörtök, 20:55)
Válasz:

Az alábbi fájlban leírás található arról, hogyan lehet MS Teams értelekzletet létrehozni a Moodle rendszerben.


N

Kérdés:

Nem tudok bejelentkezni a KCA-val!

(Utolsó szerkesztés: 2024. január 30., kedd, 10:49)
Válasz:

1. Ellenőrizze, hogy a bejelentkezési felületen a "Lépjen be itteni fiókjával: Belépés KCA fiókkal" gombra kattintva próbál bejelentkezni. Itt az egyetemi  Microsoft bejelentkezési felületen kell bejelentkeznie a KCA-s emailcímével és jelszavával.

belépés

2. A felhasználó megpróbál belépni KCA-val, átirányításra kerül a Microsoft M365 beléptető oldalára, viszont már be van jelentkezve egy másik M365 fiókkal. Ez lehet személyes vagy másik intézményi M365 fiók. Ilyenkor a megoldás az, hogy a portal.office.com oldalon kijelentkezik aktuális fiókjából, és újra megpróbál bejelentkezni Moodle-be. Másik megoldás, ha külön böngésző profilt használ egyetemi oldalakhoz. Ez igaz azokra a felhasználókra is, akiknek egyszerre van dolgozói és hallgatói KCA-juk, mivel mindkettőhöz külön M365 fiók tartozik (teljesen más licenszek, jogosultságok, hozzáférések).

3. M365 nem fogadja el a jelszót: Start.uni-pannon.hu oldalon be tud jelentkezni a felhasználó, viszont moodle-ba nem engedi be a rendszer microsofton keresztül, mondván rossz a jelszó. Megoldás: a start.uni-pannon.hu oldalon az Aktiválja fiókját linkre kell kattintani, és megadni a KCA-t és az aktuális jelszót (akkor is ha a fiók már aktív), mivel ilyenkor a rendszer ismét felszinkronizálja az aktuális jelszót M365-be. A közvetlen link: https://start.uni-pannon.hu/activation_login



O

Kérdés:

Oktatóként hogyan tudok hozzáadni a tantárgyamhoz egyszerre több hallgatót?

(Utolsó szerkesztés: 2020. szeptember 7., hétfő, 18:42)
Válasz:

A tantárgy oldalán baloldalon az Adminisztráció alatt kattintson a Felhasználó/User bulk enrolment linkre. 

A megjelenő szövegmezőbe kell bemásolni a hallgatók emailcímeit, soronként egyet. 

Példa:
alice@example.com
bob@example.com

Csoportok alkalmazása esetén is használható, az alábbi formában.
Példa:
# Group 1
alice@example.com
bob@example.com
# Group 2
carol@example.com
dave@example.com

A gyakorlatban egy excel tábla oszlopából is kimásolhatjuk a címeket és beilleszthetjük ebbe a mezőbe.

Kérdés:

Oktatóként hogyan tudok üzenetet küldeni/fórumot létrehozni a tantárgyamat felvett hallgatóknak?

(Utolsó szerkesztés: 2020. szeptember 7., hétfő, 19:00)
Válasz:

  • A tantárgy oldalán nyomjuk meg a jobb felső sarokban a Szerkesztés bekapcsolása gombot.
  • Kattintsunk valamelyik +Tevékenység vagy tananyag beszúrása linkre. 
  • Kattintson a Fórum tevékenységre.
  • A beállításnál meg kell adni a fórum nevét, illetve feliratkozás módjánál megadhatjuk a kötelező feliratkozást. Ebben az esetben minden hallgató megkapja a fórumüzeneteket és erről emailben is értesítést kap. 

A Moodle-ban egymással párhuzamosan több fórumot is létrehozhatunk egy kurzuson belül. A fórumok tetszőleges számú témát, és ahhoz hozzászólásokat tartalmazhatnak. A fórum hozzászólásokat a feliratkozottak, a javításra biztosított alapesetben 30 perc után, e-mailben is megkapják. A fórumok definiálásakor megadható, hogy a tanulók hozzászólhatnak-e az adott fórumhoz, nyithatnak-e új témát, kívánjuk-e értékelni a hozzászólásaikat, illetve értékelhetik-e egymás hozzászólásait.


Kérdés:

Oktatóként hogyan tudom beállítani a tantárgyamat úgy, hogy csak azok a hallgatók tudják felvenni, akiket én adok hozzá?

(Utolsó szerkesztés: 2020. szeptember 7., hétfő, 18:43)
Válasz:

A tantárgy oldalán baloldalon az Adminisztráció alatt kattintson a Felhasználó/Beiratkozási módszerek linkre. A Saját beiratkozás (Hallgató) sorban kattintson a szem ikonra (az eredmény egy áthúzott szem lesz).

Így csak azok a hallgatók léphetnek be a tantárgy oldalára, akiket az oktató manuálisan felvesz a tantárgyra.


T

Kérdés:

Tanárként léptem be a moodle-be, mégsincs jogosultságom megtenni bizonyos dolgokat. Mi lehet a probléma?

(Utolsó szerkesztés: 2022. november 8., kedd, 11:37)
Válasz:

Oktatóként lehet távoli bejelentkezési profilja a https://moodle.uni-pannon.hu/ oldalról és helyi profilja is (a https://moodle2.mk.uni-pannon.hu -ról).  Ügyeljen arra, hogy abba a fiókjába lépjen be, amelyikben oktatóként lett hozzáadva a tantárgyaihoz. 


Kérdés:

Tanszéki moodle admin jogosultsággal rendelkezem, de amikor létrehozok egy Big Blue Button tevékenységet és belépek, nincsenek előadói/moderátori jogaim, csak a hallgatói funkciók elérhetőek. Mi a teendőm ez esetben?

(Utolsó szerkesztés: 2020. november 10., kedd, 17:26)
Válasz:

A BBB tevékenység szerkesztésénél meg kell adni, hogy a tanszéki adminisztrátor szerephez is társuljon moderátor jog. Kattintson a BBB tevékenységre, majd beállítások szerkesztése. Itt a résztvevők alatt résztvevő hozzáadása: szerep, tanszéki admin, hozzáad. Az alatta lévő sorban: mint moderátor.

BBB moderátor


Kérdés:

Túl nagy méretű a PDF fájlom. Hogyan tudnám kisebb méretűvé tenni a kezelhetőség érdekében?

(Utolsó szerkesztés: 2019. március 8., péntek, 08:42)
Válasz:

A szkennelt dokumentumok nagy méretűek is lehetnek, a https://www.ilovepdf.com/compress_pdf oldalon kisebb méretűre lehet tömöríteni őket (számottevő minőségromlás nélkül).


Kérdés:

Túl sok anyagot kell feltöltenem a tantárgyamhoz. Hogyan tehetném átláthatóbbá, hogy ne kelljen olyan sokat görgetni?

(Utolsó szerkesztés: 2022. november 8., kedd, 11:41)
Válasz:

Az "összecsukható témaformátum" segítségével összecsukható témákat vagy heteket lehet létrehozni, ezzel csökkentve a görgetés mennyiségét. 
A kurzus beállításainak szerkesztésénél a "kurzusforma" alatt lehet a "összecsukható témaformátum" formát választani.

Új formátum a "flexible sections format" amelynél az összecsukható forma mellett egyéb lehetőségek is vannak. A témákba altémákat is létre lehet hozni és a témák linkként is megjeleníthetők. Ekkor a téma nevére kattintva külön oldalon jelenik meg.



Ú

Kérdés:

Úgy szeretnék feltölteni egy (PDF) anyagot, hogy ne lehessen letölteni, csak az oldalon lapozgatni. Mi a teendőm?

(Utolsó szerkesztés: 2021. február 2., kedd, 08:43)
Válasz:

A PDF állományt először át kell alakítani html5 formába a https://cloudconvert.com/pdf-to-html oldalon. Ki kell választani az átalakítandó állományt, majd a beállításnál érdemes a háttér formátumát jpg-re állítani. (Background format: JPG) Végül a Start Conversion-ra kattintani.

Az elkészült és lementett html kiterjesztésű állomány feltöltéséhez a tantárgy oldalán be kell nyomni a "Szerkesztés bekapcsolása" gombot a jobb felső sarokban.

A html fájl egyszerűen egérrel ráhúzható a kívánt helyre. Ekkor automatikusan feltöltődik. Ezután csak át kell nevezni a tananyag címét.

Megjegyzés: Az átalakítás létjogosultsága megkérdőjelezhető. Valójában minden, a képernyőn megjelenő információ kinyomtatható akár segédprogramok, akár a PrintScreen gomb használatával.



V

Kérdés:

Vannak előre elkészített egyetemi prezentációs sablonok?

(Utolsó szerkesztés: 2024. március 8., péntek, 07:55)
Válasz:

Az alábbiakban letölthetők a Pannon Egyetem arculati kézikönyvéhez illeszkedő Powerpoint templatek.


W

Kérdés:

Word-ből szeretnék beimportálni egy tananyagot "oldal" vagy "könyv" tevékenységbe, de a képletek nem jönnek át az importáláskor.

(Utolsó szerkesztés: 2023. augusztus 10., csütörtök, 13:02)
Válasz:

Az import word file funkcióval docx fájlokból lehet a képekkel együtt tartalmakat egyszerűen feltölteni. Az egyenleteknél előfordulhat viszont, hogy nem jelennek meg az importálás után. 


A docx fájlokat ha feltöltjük google drive-ra és megnyitjuk az ottani google dokumentumokkal majd ott a fájl menü/letöltésben letöltjük docx-ben akkor az egyenletekből képek lesznek és ezeket már be tudja importálni a moodle. A képek elég nagyok lehetnek import után, de ez átméretezhető.